Jak jsem se dostal k malování

Na prvním stupni ZŠ jsem chodil na kreslení do lidové školy umění, ovšem jen asi dva roky, protože jsme se s rodiči přestěhovali do zahraničí. Pak už jsem se k tomu nevrátil. Až v roce 2012 jsem si pořídil stylus (tužku s gumovým hrotem) k tabletu iPad, původně jenom kvůli tomu, abych si mohl pohodlně podtrhávat a zvýrazňovat v textech a kreslit si jednouché diagramy, což se mi hodilo při pracovních jednáních. Když jsem pak hledal aplikace, ve kterých by se diagramy daly nejlépe kreslit, objevil jsem také aplikace na malování. Jen tak jsem si zkusil čmárat a po chvilce mě to chytlo tak, že jsem se od toho nemohl othrnout. Postupně jsem si tříbil svůj styl a také jsem si pořídil lepší stylus, který umí reagovat i na sílu přítlaku.

Ze začátku jsem bral kreslení na iPadu jenom jako hru, ale pak mi kamarádi výtvarnici řekli o Davidu Hockneym, což je jeden z nejuznávanějších malířů současnosti - v šedesátých letech stál u vzniku popartu. David Hockney maloval celý život štětcem na plátno a také rád experimentoval s fotografiemi a fotografickými kolážemi. Ve svých sedmdesáti letech, jen tak pro pobavení přatel, začal malovat prstem na iPhonu, postupně přešel na iPad a prst nahradil stylusem. Rychle svůj styl zdokonalil a dnes už má za sebou několik velkých výstav, kde obrazy vytiskl na plátno, promítal a také na zeď pověsil iPady. Jeho malby na iPadu jsou opravdu nádherné a staly se pro mě velkou inspirací. David Hockney se stal nejvýznamnějším propagátorem tohoto nového směru. Tvrdí, že malby na iPadu jsou stejně hodnotné, jako každé jiné - umělec musí udělat každý jednotlivý tah, počítač za něj nic nevymyslí. Považuje displej tabletu jen za jinou formu plátna a pixely za jinou formu pigmentu. Pochvaluje si také svobodu a rychlost použití - stalo se mu prý dříve několikrát při malování v přírodě klasickou olejomalbou, že než si stihl rozmíchat barvy a připravit plátno, přehnaly se mraky a zajímavé světlo bylo pryč. To u iPadu nehrozí, malovat se dá kdykoli, kdekoli a okamžitě. V jednom rozhovoru Hockney řekl, že je přesvědčen, že kdyby žil van Gogh v dnešní době, maloval by na iPadu taky.

Malování na iPadu má samozřejmě i svoje nevýhody. Chybí zcela fyzický rozměr malby, obrazy nemají strukturu a některým lidem vadí, že jaksi nevoní a že si na ně nemohou sáhnout. Rovněž nejdou použít některé barvy a efekty - zlatá barva, lesk, třpyt a podobně. Já si však k obrazům nečuchám a absence fyzického rozměru pro mě není důležitá. Malování beru jako prostředek ke sdělení příběhu, emoce nebo vizualizace snu. Pár přátel se mě ptalo, jestli bych si nechtěl zkusit malování štětcem na plátno, ale to mě ani v nejmenším neláká. Je to jako začít psát rukou nebo na psacím stroji, když už jste zvyklí psát na počítači - tohle přirovnání je velmi výstižné. Při malování na tabletu nemusíte mít nic promyšleno předem, cokoli pokazíte můžete vygumovat, jakýkoli krok můžete vrátit zpět. Malovat můžete ve vrstvách a díky tomu můžete kompozici obrazu měnit v průběhu malování. Je to skvělý nástroj pro začátečníky - odpadá spousta frustrace, když se něco nepovede, prostě se to umaže a zkusí znovu a člověk se může plně soustředit na sdělení a myšlenku a není bržděn nutností řemeslně zvládnout techniku. Digitální obrazy se pak dají vytisknout na plátno a vypadají pak opravdu nádherně, i když nevoní.

Na malování mám nejradši to, že mi umožnuje zhomtňovat snové vize a beze slov vyprávět příběhy. Svoje obrazy jsem začal zveřejňovat na Facebooku, kde jsem byl mile překvapen pozitivními reakcemi lidí. V roce 2015 chystám první výstavy.

sdílet
 

Facebook

Bude mi ctí, když se se mnou spojíte na Facebooku:

otevřít Facebook   ►

Novinky e-mailem

Budu rád, když mi zde na sebe necháte svou e-mailovou adresu. Budu vás pak moci pravidelně informovat o novinkách, akcích, nových skladbách a koncertech.